Kişinin yaneşeliığı cemiyet zarfında değeri olan , kudret, hâl ve öteki davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tübaşöğretmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakarak insanların davranışlarında belli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki evetşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değteamülme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanımı bünyelabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin yalnızçlarına orantılı ) değteamülme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakarak;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde değteamültirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değteamülme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç kök öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı birlik kültürler kucakin nüshadır. Amaçların içeriği ve öğrenme kucakin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakarak değteamülebilir, fakat sürecin doğbeyı değteamülmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birbir hayli filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna değgin farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü tanımı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış değteamülikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın zarfında eğitime değgin temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değteamülikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Yetişek, isim kucakin hayat boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere orantılı olabileceği kadar istenmedik yönde de gelişebilir. Yetişek sürecinin teamülletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kadar gelişigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim bilimi merkezleri kadar mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan eğitim bilimi ise informal eğitidir. Doğrusu eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi yapmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belli bir düşünce ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim bilimi ise tabiatıyla gelişen plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki can bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir dizge olarak ele kırmızıındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç kök ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. çağlayık; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Süreç; meslek zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, izin, imtihan payanları kadar matlup davranış değteamüliklikleridir.